"HARMAT" tőzsde-játék
- Játékleírás és szabályzat -
A játék kellékei
- 12 x 5000 Rubin
- 15 x 1000 Rubin
- 15 x 500 Rubin
- 45 x 100 Rubin
A játék célja
A következőkben egy tőzsde-játék leírását, játékszabályai olvashatjuk. A játékot 2, 3, 4, 5 vagy 6 személy játszhatja. A játékosok a játék elején sorshúzással kiosztott részvényeikkel, és pénzzel gazdálkodhatnak. Eladhatják a már meglévő részvényeiket, újakat vásárolhatnak, minél nagyobb vagyon megszerzésére törekedve. Azok a játékosok, akik a játék során elveszítik vagyonukat, kiesnek a játékból. A játék nyertese az utolsó játékban maradt játékos, a további sorrendet a kiesések fordított sorrendjéből kapjuk (az utolsó az elsőnek kiesett játékos).
A játéktábla
A játéktáblán 61 játékmező található, amelyek közül 4 x 12= 48 cég-telephely, 3 üdülőhely, 3 kaszinó (Casino), 3 tőzsde (Change), 3 osztalék-fizetőhely (Premium), és 1 adóhivatal (Tax).
A részvények
Minden céget 5 darab, egyenként 20% tulajdonrészt képviselő 1000 Rubin névértékű részvény testesít meg. Ha egy cég minden részvénye eladó a tőzsdén, akkor az elsőt 800, a másodikat 900, a harmadikat 1000, a negyediket 1100, az ötödiket 1200 Rubin tőzsdei áron vásárolhatjuk meg. Így ha például egy cégnek már csak 3 darab részvénye eladó, akkor egyet 1000, kettőt 1000+1100=2100 Rubinért vásárolhatunk.
Eladásnál ugyanúgy, egy cég 1 részvényét
- 800 Rubin tőzsdei áron adhatjuk el, ha a másik 4 a tőzsdén van,
- 900-ért, ha 3,
- 1000-ért, ha 2,
- 1100-ért, ha 1 van a tőzsdén,
- 1200-ért, ha nincs a tőzsdén a cégnek részvénye.
A játék kezdete
A játék kezdete előtt kockadobással megállapítjuk a játékba-lépés sorrendjét. Mindenki dob egyet és a legkisebb számot dobó játékos kiesik és ő az utolsó játékba-lépő (Ha a legkisebb számot többen is dobták, akkor ők külön dobnak addig, amíg lesz egyetlen legkisebb számot dobó játékos.). A többiek folytatják, megállapítják az utolsóelőtti játékba-lépőt, stb.
Mind a 12 fajta részvényből lefele fordítunk egyet-egyet, a kezdés sorrendjében húzunk egyet, és a játékfiguránkat lehelyezzük a táblára, a cég 4 telephelye közül a fekete körrel körülvettre. Majd húzunk még egy-egy részvényt a lefordítottak közül. Így mindenki 2 cég birtokosa lesz (magához veszi mindenki a fennmaradt 4-4 részvényt) és ezen kívül kap 2000 Rubint.
A játék menete
Az előre eldöntött sorrendben mindenki dob egy számot, valamely játékmezőn álló játékfiguráját áthelyezi a számmal megegyező szomszédos játékmezőre (lép egyet a dobott irányba). Minden dobás után a dobó játékos eladhatja akárhány részvényét.
Ha a játékmező:
Figyelem: Amennyiben a játékfigura eredetileg a játéktábla szélén áll és nincs az adott játékmezőnek a dobott számmal megegyező szomszédja, akkor nem lépünk tovább és erre a játékmezőre érvényesek a fent ismertetett szabályok.
A játék vége
A játék addig tart, amíg egy játékos kivételével az összes játékos elveszíti teljes vagyonát. A kivételes játékos a nyertes. Ha egy játékos fizetnivalója több, mint a teljes vagyona, akkor ő kiesik a játékból és a fizetnivaló fennmaradó részét a Tőzsde fizeti készpénzben.
Figyelem: A játékosok egymásnak csak készpénzben fizethetnek, nem ruházhatnak át részvényeket, és hitelezni NEM lehet!